Zmiana planów. Wyjawszy hybryd elektromobilność w Polsce się nie powiedzie

27 lipca, 2020
Category: system gospodarczy

Milion samochodów elektrycznych przy ciągu najbliższych sześciu latek? W ubiegłym roku zarejestrowano w Polsce tylko 1324 auta elektryczne. Ambitny plan rządzących uda się zrealizować po takim toku za… 700 lat. Jak i równiez nie jest to statystyka wyłącznie Polska a mianowicie elektryki sprzedają się bardzo powoli w całej Europie. Powody są oczywiste a mianowicie wciąż są wyraźnie droższe, wciąż mają wyraźnie mniejszy zasięg.

Milion samochodów elektrycznych w Polsce to nie tylko zamiar nierealny, ale również podrzucony. Jednocześnie – nikt nie rezygnuje sposród elektromobilności. Poniewaz na to polską gospodarkę po prostu nie stać.

600 tys. czystych aut

– Polska system gospodarczy stoi dziś przed wyjątkową szansą. Elektromobilność przebojem wdziera się sluzace do otaczającej naszej firmy rzeczywistości, otwierając liczne możliwości, ale i wyznaczając nam swieze, ambitne wyzwania. Rosnące ciekawosc rynku wykorzystaniem nowoczesnych jak i równiez czystych technik w wozach stanowi znakomitą okazję do rozwoju sektora motoryzacyjnego a mianowicie przekonuje prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w raporcie „Polska w drodze sluzace do elektromobilności”. Publikację przygotował Zespół Doradców Gospodarczych TOR i NCBiR.

– Zwiększenie ilosci pojazdów bezemisyjnych lub niskoemisyjnych na naszych drogach wydaje sie z jednej strony marzeniem i ambicją, z innej zaś koniecznością wynikającą z troski na temat środowisko naturalne – daje. Ambicja i marzenie nabrała jednak właśnie nowego wymiaru.

„Strategia zrównoważonego rozwoju transportu”, która określa plany wzrostu transportu w naszym kraju do 2030 roku, znacznie urealnia na wstepie ambitne projekty rządu. Kasa samochodów elektrycznych i hybrydowych w ciągu najbliższej dziesieciolecia ma wzrosnąć o 600 tys. pojazdów. A warto przypomnieć, że jeszcze dzieki początku kadencji politycy zakładali sprzedaż blisko miliona samochodów – i to wyłączenie elektrycznych. Dane statystyczne nowo rejestrowanych pojazdów wskazują jednak, że tak projekty te były po prostu nierzeczywiste.

Najlepsze rozwiązanie na najbliższe lata

Jednocześnie politycy zauważyli, że popularność pojazdów o alternatywnym źródle napędu zależy mnóstwo czynników. Głównym jest dostępność sieci ładowania pojazdów. Zadna osoba nie będzie przecież korzystał z samochodu elektrycznego dzieki trasie, jeżeli stacje benzynowe nie mają żadnych stanowisk do szybkiego ładowania wozu. Najzwyklejsza podróż w tego rodzaju warunkach przerabia się w trudną sluzace do zniesienia przeprawę.

Jak i równiez politycy zdają sobie już – a może dopiero – z tego sprawę.

Przy dokumencie zauważają, że „wyzwaniem rozwojowym jest upowszechnienie w Polsce infrastruktury zasilania pojazdów zamiennych o alternatywnym napędzie: sieci ładowania pojazdów elektrycznych, sieci tankowania pojazdów zasilanych auto-gazem ziemnym i (w kwestii osiągnięcia efektywności kosztowej) sieci tankowania wodoru do pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi”. To jednak prowokacja.

Zmiana kierunku wzrostu elektromobilności od momentu miesięcy była postulowana przez ekspertów. Przekonywali konsekwentnie, że na wozy elektryczne przyjdzie czas. Dziś jest moment na wszelkie inne możliwości – w tym głównie samochody hybrydowe. Dlaczego? Bo już jest to rozwinięta technologia.

Adrian Furgalski, ekspert TRAJEKTORIA, jest zdania, że pomijanie samochodów hybrydowych w działaniach na poziomie rządowym wydaje sie byc błędem. Furgalski jest przekonany, że hybrydy mogą być doskonałym elementem łączącym dotychczasowe wozy spalinowe i przyszłościowe samochody elektryczne. To właśnie hybrydy byłyby rozwiązaniem na najbliższe lata. W sytuacji, gdy samochody elektryczne będą pozwalały na długą jazdę i szybkie ładowanie, staną się naturalnym nastepnym etapem.

Niższe zużycie paliwa, niższe koszta serwisu, bezdzwieczna, płynna jak i równiez łatwa jazda, wygoda użytkowania i niezawodność a w dodatku blisko o 30 proc. wyższe koszty przy sprzedaży używanego pojazdu. Świat przyszłości? Właśnie niekoniecznie. To tylko część zalet samochodów hybrydowych, których przychodzi na polskich drogach.

Hybrydy wymagają promocji podatkowej jak i niepodatkowej

Jakim sposobem wynika sposród badania naukowców z Politechniki Krakowskiej, mieszaniec korzysta z silnika elektrycznego za posrednictwem połowę periodu jazdy. Naukowcy udowodnili to wsiadając az do najnowszej Toyoty C-HR i sprawdzili, oraz kiedy mieszaniec korzysta z prądu. W obszarze miejskim i przy prędkości do 56 km/h silnik spalinowy nie jest włączany przez ponad połowę dystansu. Efekt? Zmniejszenie emisji spalin od trzydziestu do chociazby 91 proc. w zależności od wariantu szkodliwych mieszaniny!

Eksperci TOR przekonują przy swoich raportach, że hybrydy powinny być istotnym skladnikiem polityki elektromobilności. To sposób na oswajanie użytkowników wraz z nowym pojazdem i natychmiastowa korzyść dla środowiska. TRAJEKTORIA proponuje, zeby hybrydy znalazły się dzieki liście promowanych pojazdów zbyt pomocą podatków akcyzowych.

Zdaniem Adriana Furgalskiego hybrydy z perspektywy budżetu są pozadane ze względu na stabilizowanie wpływów z podatków naliczanych przy okazji zakupu paliw. Natychmiastowe przerzucenie się na samochody elektryczne spowodowałoby prawdziwy odpływ środków z budżetu.

Ekspert zwraca też uwagę, że preferencje niepodatkowe dla hybryd są standardem w Ue.

I tak np. pojazdy hybrydowe mogą spokojnie wjeżdżać do stref ekologicznych w centrach miejscowosci, skąd nieprzerwanie są wyganiane pojazdy z silnikiem diesla.

Jakim sposobem informują profesjonalisci „Polityka Insight” – właściciele aut elektrycznych i hybrydowych już aktualnie nie płacą za parkowanie w Katowicach, Gdańsku jak i równiez Toruniu, a także prócz ścisłym srodku Wrocławia. Oprogramowanie ten musi być rozciągnięty również na pozostałe, nizsze miasta. Jak i równiez tam przekonywanie do elektromobilności powinno zacząć się znacznie szybciej.

Liczą się dwie marki

Jak wynika z danych flotowych, pozycję numer jeden na polskim rynku samochodów hybrydowych od dawna ma Toyota oraz Lexus – czyli dwie japońskie marki, należące do poszczególnego koncernu.
To właśnie owe marki sprzedają zdecydowaną większość pojazdów z napędem hybrydowym nad Wisłą. Z informacji Instytutu Samar wynika, że w ubiegłym roku Polacy skusili się na Toyoty ponad szesnascie tys. razy, z kolei hybrydowych Lexusów w Polsce sprzedało się 2, piec tys. Pozostali producenci sprzedali niewiele wiecej niz kilkaset egzemplarzy.

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy