Zasoby finansowe UE. Unia dofinansuje budowę 120 km dróg ekspresowych

27 lipca, 2020
Category: system gospodarczy

*Unia Europejska dołoży 3, 5 mld zł do wybudowania 120 km dróg ekspresowych – odcinka Wieluń a mianowicie Łódź Południe oraz obwodnicy Pabianic – poinformował po poniedziałek Łukasz Jóźwiak sposród biura dyrektora generalnego Ogólnej Dyrekcji Dróg Krajowych jak i równiez Autostrad. *

Pieniądze na realizację obu projektów pochodzą wraz z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. GDDKiA 31 sierpnia br. podpisała umowy o dofinansowanie.

Budowa odcinka mily ekspresowej S8 będzie kosztowała prawie 5, 4 mld zł, z kolei dofinansowanie siega 3, 1 mld zł. Realizacja tejze inwestycji rozpoczęła się przy połowie 2011 roku, zas zakończenie robót przewidziane wydaje sie w innym kwartale 2014 roku.

W ramach tej lokaty powstaje odcinek drogi ekspresowej S8 pomiędzy węzłem Wieluń a węzłem Łódź Południe o długości 104 kilometrów. Projekt obejmuje również budowę łącznika z obwodnicą Pabianic o długości 3, trzech km oraz budowę zachodniej obwodnicy miasta Sieradz na temat długości 6 km. Projekt zakłada też przebudowę drogi krajowej nr czternascie o długości ponad 1 kilometra.

Oprócz drogi ekspresowej ma być wybudowanych 97 obiektów inżynieryjnych (79 wiaduktów, 11 mostów, 1 estakada, 5 kładek dla pieszych oraz jednej przejazd ekonomiczny ). Zrealizowany zostanie 11 węzłów drogowych, dziesieciu miejsc obsługi podróżnych, drogi dojazdowe i serwisowe, przepusty dla zwierząt. Zaplanowano też przebudowę dróg poprzecznych krzyżujących się wraz z drogą ekspresową, tak aby dostosować obecny układu komunikacyjny do przebiegu S8.

Wartość drugiego planu, dotyczącego konstrukcji obwodnicy Pabianic, wynosi nieomal 680 mln zł. Unijne dofinansowanie to ponad 443 mln zł. Realizacja tej inwestycji rozpoczęła się w połowie czerwca 2010 r., a zakończono ją po końcu czerwca 2012 r.

W ramach lokaty wybudowano obwodnicę Pabianic po ciągu kosztowny ekspresowej S14 oraz drogi krajowej nr 14 bis o długości w porzadku. 15 kilometrów. Przedsięwzięcie objęło także: budowę 16 obiektów inżynieryjnych (13 wiaduktów, dwóch mostów oraz 1 duże przejście gwoli zwierząt), przepustów, 3 węzłów drogowych. Powstały również łącznice, drogi dojazdowe, ekrany akustyczne, przebudowano część istniejących dróg, tak by dostosować je do oryginalnych rozwiązań transportowych.