Warsztat Fiata po Tychach zwolni 1, piec tys. pracowników

27 lipca, 2020
Category: inne

dąbrowskiej Solidarności #

07. 12. Tychy (PAP) – W pierwotnym kwartale 2013 r. fabryka Fiata przy Tychach zminimalizuje zatrudnienie o 1, 5 tys. osób. Oznacza to, że pracę poniesie straty trzecia część obecnej załogi. Dyrekcja tłumaczy zwolnienia spadkiem sprzedaży samochodów. Związkowcy mówią, że to efekt straty modelu panda.

Informacja na temat planowanych zwolnieniach pracowników wśród związkowców jak i równiez obserwatorów rynku motoryzacyjnego była spodziewana od momentu kilku miesięcy. W piątek Fiat Auto Poland (FAP) oficjalnie potwierdził skalę zwolnień grupowych jak i równiez poinformował na temat swoich projektach związki fachowe. Dzień wcześniej zamierzenia firmy poznali samorządowcy.

Przedstawiciele związków byli zaskoczeni skalą zwolnień; dotąd nieoficjalnie wymieniało się liczbę około tysiąca pracowników. Analizy Fiata wykazały aczkolwiek, że obok spodziewanym przy 2013 r. zmniejszeniu wytwórczosci do poniżej 300 tys. aut (nieoficjalnie mówi się o wytwórczosci 1, 1-wsza tys. aut na dobę, czyli ponad 250 tys. rocznie), fabryka nie będzie potrzebować aż 1, piec tys. aktualnych pracowników.

„Negatywna sytuacja przekłada się na nadwyżkę zatrudnienia w ilosci około tysiac piecset pracowników, jak powoduje konieczność uruchomienia za posrednictwem spółkę, począwszy od wspólczesnego spotkania, funkcje zwolnień grupowych przewidzianej przez obowiązujące przepisy prawne” a mianowicie poinformował wedlug spotkaniu wraz z związkowcami rzecznik FAP Bogusław Cieślar.

Związkowcy są przeciwni tak dużej redukcji. „Naszym zdaniem spadki produkcji w żaden sposób nie uzasadniają redukcji zatrudnienia na tak ogromna skalę. Podczas negocjacji będziemy się starali jak najbardziej ograniczyć tę liczbę. Będziemy się również domagać, aby zarząd wycofał się ze zwolnień grupowych i zastąpił je systemem dobrowolnych odejść” – powiedziała szefowa Solidarności w manufakturze Wanda Stróżyk.

Nieoficjalnie, według rozmówców PAP, Fiat ma zamiar zaproponować odchodzącym pracownikom specjalistyczne odprawy, sięgające równowartości półtorarocznej pensji. Szczegóły mają być negocjowane ze stroną społeczną. W pierwszej kolejności a mianowicie jeżeli dojdzie do porozumienia ze związkami – redukcje mogłyby być realizowane w zasadzie systemu dobrowolnych odejść. Fabryka dzierzy pracować dzieki dwie modyfikacje, zamiast – jak dotąd – w trzy.

Reprezentanci FAP nie potwierdzają w tej chwili informacji o ewentualnej dobrowolności części odejść oraz odprawach. Jak wyjaśnił Cieślar, wytyczne odejść pracowników będą przedmiotem negocjacji ze stroną społeczną; ma to nastąpić przy najbliższych 3 tygodniach. Przed chwila wówczas można będzie mówić o konkretach.

„Spółka Fiat Auto Poland na spotkaniu ze związkami zawodowymi wyraziła wolę niezwłocznego rozpoczęcia negocjacji zmierzających do znalezienia możliwych rozwiązań w kwestii nadwyżki zatrudnienia” – wskazał Cieślar.

Wprowadzenie systemu dobrowolnych odejść postulowała wcześniej działająca w zakładzie Solidarność. „Z pewnością jest team pracowników, którzy są w stanie poradzić osobiscie na rynku roboty i zbytnio godziwą odprawą byliby zaciekawieni odejściem” – skomentowała Wanda Stróżyk. Dodała, że atmosfera w zakładzie jest napięta; pracownicy boją się zwolnień; część chciałaby odejść zbytnio odprawą.

Według przedstawicieli FAP zmniejszenie zatrudnienia wynika sposród sytuacji rynku. Jak podała spółka przy komunikacie, „popyt na pojazdy w Europie wykazuje trend o odcieniu ujemnym, szczególnie przy (… ) krajach jak np. Włochy, do których eksportowana jest większość wytwarzanych w zakładzie w Tychach samochodów”. Według prognoz tegoroczna sprzedaż w europejskim sektorze sięgnie dwunastu, 5-12, 8 mln samochodów, wobec szesnascie mln egzemplarzy w dwa tysiace siedem r.

„Segment A, do którego należą samochody wytwarzane w Tychach (małe auta – PAP), odczuł ów spadek przy największym zakresie. Rynek lokalny także zanotował ponad 20-procentowe załamanie wobec roku 2004, co odbiło się negatywnie na sprzedaży samochodów Fiata” – podkreślił Cieślar.

Według związkowców, choć europejski rynek motoryzacyjny notuje spadki, praktycznym powodem obnizki zatrudnienia wydaje sie zaprzestanie z końcem br. produkcji w Tychach schemacie panda classic, który był wiodącym modelem zakładu. Od momentu 2003 r. w Tychach powstało przeszlo 2, 15 mln aut tego modelu. Nowa panda wytwarzana wydaje sie od r. we włoskiej fabryce Pomigliano d’Arco pod spodem Neapolem.

Cieślar podkreślił, że w Tychach nadal robione będą: fiat 500, lancia ypsilon jak i równiez ford ka. „Pięćsetka” wciąż należy sluzace do najbardziej docenianych aut w swoim segmencie. Mimo produkcji 3 modeli a mianowicie jak podał FAP – „negatywny kierunek na rynku oraz brak perspektyw poprawy są przyczyną poważnych trudności Fiata Auto Poland”. W tym roku fabryka wyprodukuje skromniej niż 350 tys. aut, w przyszłym grubo poniżej 300 tys. W ubiegłym roku produkcja wyniosła 467, 7 tys. samochodów, natomiast w rekordowym roku 2009 przekroczyła 605 tys. egzemplarzy.

Nieoficjalnie rozmówcy PAP, powołując się dzieki informacje dyrekcji koncernu, powiedzieli, że zakład w Tychach w najbliższych dwóch czasach raczej nie ma szans na ulokowanie tutaj produkcji kolejnego modelu samochody.

Spółka podkreśliła, że przy związku wraz z znacznym obniżeniem wielkości produkcji konieczne będzie „przeprowadzenie działań reorganizacyjnych przy firmie, polegających na modyfikacji systemu roboty w Tychach z kilku na 2-ie zmiany, zas w obszarze handlowym – zrewidowanie struktury i dostosowanie jej do biezacych warunków rynkowych”. Według nieoficjalnych informacji PAP, wśród zwalnianych ok. jednej, 3 tys. to pracownicy produkcyjni.

Fiat Auto Poland zatrudnia ponad 4, dziewiec tys. osób, czego przeszło 4, 6 tys. w fabryce w Tychach. Według źródeł związkowych w ciągu minionych dwóch lat najecie zmalało na temat ok. 1-wsza, 6 tys. osób – w drodze nieprzedłużania umów z pracownikami czasowymi lub zwolnień w niewielkich grupach (poniżej 30 osób), by nie były to zwolnienia zbiorowe.

„Trzeba pamiętać, że sytuacja całej fabryki przekłada się na całą branżę motoryzacyjną w Polsce. Szacujemy, że strata jednego obszaru pracy przy Fiat Wóz Poland może oznaczać zwolnienie nawet czterech osób w firmach kooperujących” – oceniła Wanda Stróżyk z Solidarności.

Informację na temat zwolnieniach w fabryce Fiata z niepokojem przyjęły władze Tychów. „Zrobimy wszystko, zeby pomóc zwalnianym pracownikom znaleźć nowe obszaru pracy. Jesteśmy w stałym kontakcie z urzędem pracy i władzami tyskiej podstrefy Katowickiej Szczególowej Strefy Ekonomicznej” – powiedział PAP prezydent Tychów Andrzej Dziuba.

Wstępnie oszacowano, że wśród 1-wsza, 5 tys. zwalnianych pracowników mieszkańcy Tychów to niespełna 400 osób. Prezydent wydaje sie przekonany, że dla takiej liczby pracowników z czasem odnajdzie się zatrudnienie w mieście. Samorządowcy myślą o specjalnych programach, które miałyby pomóc zwalnianym. Klopot jednak wzrośnie, gdy zwolnienia grupowe rozpoczną także mnodzy kooperanci Fiata.

Według prezydenta Dziuby, jeżeli faktycznie zwolnienia będą odbywać się w zasadach dobrowolnych odejść, sposród wypłaceniem podwladnym godziwych odpraw, wówczas cały proces uda się przeprowadzić w sposób możliwie łagodny społecznie. Klopot jednak powróci, gdy zwolnieni nie będą w stanie przy krótkim czasie znaleźć pracy – ocenił.

Szef śląsko-dąbrowskiej Solidarności Dominik Kolorz ocenił, że zwolnienia grupowe po fabryce Fiata mogą spowodować również redukcję zatrudnienia po spółkach powiązanych i kooperujących z naszym zakładem. „Niestety, scenariusz, przed którym ostrzegamy od wielu miesięcy, zaczyna się sprawdzać. Po związku z coraz gorszą sytuacją gospodarczą naszego kraju nastepne zakłady przemysłowe, nie tylko sposród branży motoryzacyjnej, będą ograniczać produkcję, na masowa skale zwalniać jednostek lub zwyczajnie upadać” a mianowicie skomentował Kolorz, przypominając, że „S” zdecydowała kilka tygodni temu na temat przeprowadzeniu generalnego strajku solidarnościowego w rejonie.

„Domagamy się m. in. aby rządzący wspólnie sposród pracodawcami i związkami zawodowymi opracowali system osłonowy dla przedsiębiorstw zagrożonych skutkami krachu, czyli właśnie dla tego rodzaju zakładów jakim sposobem Fiat Auto Poland. Wykonanie naszych postulatów to dzis jedyna szansa na uratowanie miejsc pracy we Fiacie oraz uniknięcie katastrofy gospodarczej i społecznej przy całym województwie” – powiedział szef regionalnej „S”.

Firm Błoński (PAP)

mab/ je/ jbr/

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy