Recesja w Gb potrwa do 2018 roku kalendarzowego?

27 lipca, 2020
Category: system gospodarczy

Pogorszenie perspektywy na rzecz brytyjskiej produkcji i idące za naszym zmniejszenie wpływów podatkowych może wymusić w rządzie wydłużenie okresu zaciskania pasa do 2018 r. – ocenia wpływowy ośrodek badawczy IFS (Institute for Fiscal Studies).

Obecna konsolidacja fiskalna rozpoczęła się po dojściu do władzy koalicji konserwatywno-liberalnej w kwietniu 2010 r. Jej zamyslem było usunięcie strukturalnego deficytu budżetowego sluzace do końca kadencji parlamentu, która upływa w 2015 r. Ostatnio jednakze zrównoważenie budżetu odsunięto po przyszłość na temat dwa czasy.

Drugim celem rządu wydaje sie byc powstrzymanie narastania długu ogólnego w proporcji do PKB. Rząd chciałby osiągnąć to w r. finansowym 2015-16.

W opublikowanym dziś raporcie IFS mierzy, że zaciskanie pasa może potrwać dłużej – sluzace do 2018 r. i potrzebne mogą okazać się dalsze cięcia wydatków i zwyżki podatków, łącznie z podniesieniem podstawowej stawki VAT-u, obecnie na poziomie dwadziescia proc.

IFS mówi na temat 11 mld funtów, które minister finansów George Osborne będzie musiał znaleźć, jeśli gospodarka się nie odbije. Jej ożywienie, po recesji z czasów 2008-09, jest niemrawe. PKB wciąż jest poniżej stopnia z 2008 r., i choć wskaźnik ten wzrósł w III kwartale br. o 1-wsza, 1 proc., to przy ujęciu średniorocznym przewidywany jest jego spadek o 0, 1-0, czterech proc.

W dyskutowanych aktualnie założeniach budżetu mówi się o kolejnych cięciach wydatków, na łączną sumę jedenastu mld funtów, w dwóch etapach, przy roku obrachunkowym 2015-16 i 2016-17. Październik dla brytyjskich finansów ogólnych był złym miesiącem. W następstwie spadku przychodów z podatku CIT wzrosły potrzeby finansowe rządu.

IFS, stosujący tę samą metodologię co resort finansów, ocenia, że kontynuowanie trendu oznacza, że rząd będzie zmuszony pożyczyć 13 mld funtów więcej ponad okreslony przez faceta pułap.

Raport IFS zarysował dla produkcji brytyjskiej wiecej niz jeden scenariusze: optymistyczny, w którym wzrost koniecznosci finansowych rządu, a co za tym idzie, przyrost długu, wydaje sie byc przejściowy, a takze pesymistyczny, który zakłada, iż spadek przychodów podatkowych jak i równiez przyrost długu utrzymują się w dłuższym czasie z powodu złych mozliwosci wzrostu ekonomicznego.

W przypadku wykonania pierwszego scenariusza rząd nie będzie musiał podjąć dalszych działań ponad te, które już wprowadził. W przypadku pozostalego musiałby rozciągnąć okres zaciskania pasa az do końca roku finansowego 2017-18 i ogłosić nowe cięcia w systemie świadczeń społecznych na kwotę 11 mld funtów oprócz tych 8 mld funtów, które już teraz bierze pod uwagę.

IFS nie wyklucza, że minister Osborne będzie musiał zrezygnować sposród drugiego zamiarze, czyli spadku długu ogólnego w proporcji do PKB w r. 2015-16. Filia Fitch prognozuje, że jego szczytowy punkt 97 proc. PKB pozostanie osiągnięty w roku finansowym 2016-17 r., a więc już wedlug upływie biezacej kadencji parlamentu.

Raport uprzedza ministra poprzednio uleganiem pokusie wykorzystania po rozliczeniach finansów publicznych trzydziestu pieciu mld funtów wygenerowanych elektronicznie przez Pula Anglii (Bank of England) w ramach strategii luzowania ilościowego, czyli zwiększenia podaży pieniądza poprzez skupywanie obligacji od momentu banków, by poprawić pierwotnego rozliczenia jak i równiez pobudzić akcję kredytową.

Za taki chód zdaniem IFS minister Osborne zapłaciłby utratą wiarygodności. Pula Anglii ogłosił, że wygenerował w ostatecznej fazie luzowania ilościowego 50 mld funtów, ale nie zamierza pierwotnego w całości wykorzystać.

5 grudnia niezależne Biuro Odpowiedzialności Budżetowej (Office of Budget Responsibility a mianowicie OBR) opublikuje swoje recenzje PKB i długu. Owego samego miesiaca Osborne uobecni jesienne sprawozdanie z zrealizowania budżetu.

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy