Opole: „Egzorcyzmy” – wystawa prac Krzysztofa M. Bednarskiego

27 lipca, 2020
Category: inne

Wystawę „Egzorcyzmy” Krzysztofa M. Bednarskiego można będzie od momentu czwartku 9 maja oglądać w Opolu. Złożą się na nią m. in. prace nawiązujące do słynnego „Portretu Totalnego Karola Marksa”.

Krzysztof M. Bednarski to rzeźbiarz, twórca obiektów, instalacji i filmów online, plakacista. Przebywa w Rzymie i Stolicy. Jak osobiscie mówi, ostatnio częściej wystawia swoje czynnosci w Polsce niż we Włoszech. Jego najbliższą wystawę będzie można oglądać od dziewiec maja br. w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu. Złożą się na nią m. in. trzy cykle tematyczne, które od końca lat 70. są stale obecne w twórczości specjalisty.

Część prac jest związana ze słynnym „Portretem Totalnym Karola Marksa”, kolejne prace oparte są na motywie laski ślepca, a nadal inne są wariacjami odnosnie tematu motywu kolumny. „Paradoksalnie wychodząc od czegoś co było instalacją, po terminologii hansenowskiej formą otwartą, coraz częściej zwracam się ku postaci zamkniętej, to znaczy rzeźbie bazującej w dużym stopniu w rzemiośle” – powiedział PAP Krzysztof Metrów. Bednarski.

Bednarski w swojej twórczości powraca do tych samych wątków, aczkolwiek jest to powrót po spirali – w dodatku samego punktu, ale na innym szczeblu, w innym kontekście historycznym, artystycznym, osobistym.

Tak samo będzie na ekspozycji „Egzorcyzmy”. „Coś się nas uczepi jak i równiez trudno się od tego odczepić, i tak było z Marksem, który przyczepił się do mnie przy 1977 r. Podjęcie takowego tematu dzieki owe okresy był bardzo prowokacyjne i ryzykowne, a teraz to już jedynie wzruszenie ramion dla młodego pokolenia. Ja tego Marksa wiele razy porzucałem, zas on az do mnie za kazdym razem powraca w innej formie, w odmiennym kontekście historycznym, jak widać jest nadal aktualny” – tłumaczy rzeźbiarz.

W Opolu obejrzeć będzie można m. in. kolumnę zbudowaną sposród wielu głów Marksa po różowym kolorze. Rzeźba była prezentowana przy Budapeszcie przy 2011 r. „Co ja myślę na temat Budapeszcie? Zdarzenia 1956 r., są gwoli nich ciągle dojmująco żywe. Pomyślałem samemu, że zawiozę im takiego ludycznego Marksa, w postaci fallusa-fontanny, żeby odczarować tę historyczną traumę. Ten tryskający wodą Marks bardzo się Węgrom spodobał” a mianowicie powiedział PAP Bednarski.

Krzysztof M. Bednarski urodził się w 1953 r. przy Krakowie. Studiował na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza i prof. Oskara Hansena. Od połowy lat 70. współpracował wraz z Jerzym Grotowskim. „Robiłem dla niego afisze. Powołał mi do tego jak studiowałem rzeźbę na trzecim roku. We Wrocławiu działali najwięksi polscy plakaciści, a on wybrał studenta. Dał mi buciki na wyrost, a moja osoba całym tym życiem chciałem mu pokazać, że w te buciki zasłużyłem. Osoby, których spotkamy na wlasnej drodze, wpływają na stosowane przez nas wybory, mezczyzna znalazł się na mojej drodze i odmienił swoje życie, jakie mozliwosci mogę w pełni docenić dopiero teraz” – wspomina Bednarski.

„Portret totalny Karola Marksa” był jego pracą dyplomową jak i równiez stanowił wyraz kpiny i oporu w stosunku do oficjalnej ideologii PRL. Sposród tą pracą współgrały rzeźby Bednarskiego sposród przełomu czasów 70. i 80. W najwyzszym stopniu znana swoim realizacja to instalacja rzeźbiarska „Moby Dick” (1987 r. ), która znajduje się w kolekcji Muzeum Sztuki – ms2 w Łodzi.

Krzysztof Metrów. Bednarski od momentu 1988 r. mieszka po Rzymie, stale utrzymując rozmowa telefoniczna z krajem. Jest autorem pomników m. in. Federico Felliniego przy Rimini, Fryderyka Chopina w Wiedniu oraz nagrobka Krzysztofa Kieślowskiego. Tryumfator nagrody wykladzinom. Katarzyny Kobro (2004 r. ). Odznaczony Złotym Medalem Zasłużony Tradycji Gloria Artis (2011 r. ).

Wystawę „Egzorcyzmy” można oglądać az do 23 czerwca br. Jej kuratorem wydaje sie byc Łukasz Kropiowski. (PAP)

mtn/abe/