Ile TVP zarobiła na mundialu?

Mistrzostwa świata w piłce nożnej w Rosji przyniosły Telewizji Polskiej około dziesięciu mln zł zysku - powiedział Jacek Kurski, prezes TVP. Podkreślił, że stało się tak, bo TVP sprzedawała reklamy przy meczach wraz z cennika, a nie bazowała na pomiarze Nielsena. Kurski kolejny raz powtórzył również, że firma ta zaniża wyniki TVP.

- Mundial okazał się ogromnym sukcesem TVP, zarówno pod względem rekordowej oglądalności, jak i rekordowych przychodów telewizji a mianowicie mówił Jacek Kurski na konferencji podsumowującej piłkarską zabawę.

77 mln złotych wpływów TVP z mundialu

W prezentacji podano, że zarobki Telewizji Polskiej z broszur, sponsoringu, konkursów SMS-owych, stref kibica czy udostępniania kanału TVP 4K wyniosły 77 mln zł, w tym same przychody reklamowe to 54 mln zł. Natomiast koszty zakupu licencji, wytwórczości sygnału, TVP 4K jak i również organizacji stref kibica to 67 mln zł. Oznacza to, że zysk TVP na mundialu to dziesięciu mln zł. a mianowicie Nie mogę ujawnić samych kosztów licencji, bo wówczas tajemnica handlowa - powiedział Kurski.

Zdaniem prezesa, TVP zarobiła na tegorocznym turnieju tylko dlatego, iż nie polegała na danych empirycznych Nielsena - reklamy obok meczach i studiach sportowych w całości sprzedawano spośród tzw. cennika, a nie w formie pakietów spotów. Co to oznacza? Ceny reklam zostały samodzielnie ustalone przez pracowników TVP, zaś nie zależały od oglądalności poszczególnych meczów, mierzonej za pośrednictwem Nielsena. Od dwóch lat Kurski przekonuje, że mierzenie ten nie oddaje prawdziwości.

- Gdybyśmy wyceniali mecze według pakietów Nielsena, zarobiliśmy 50 proc. mniej - mówił Kurski. To znaczy zamiast 54 mln złotych, wpływy telewizji publicznej spośród reklam przy meczach wyniosłyby 36, 9 mln zł.

Niedawno Jacek Kurski stwierdził, że widownia TVP1 i TVP2 w I półroczu br. w tzw. badaniu Nielsena była o 10 proc. niższa niż w tzw. modelu MOR, z którego od roku korzysta równolegle spółka. W trakcie wtorkowej konferencji szef TVP podał, że w czasie mundialu MOR wykazywał aż o 38 proc. wyższą oglądalność kanałów TVP niż Nielsen.

Foto: TVP / materiały prasowe

Czym się różnią oba pomiary oglądalności?

Przypomnijmy, że Nielsen, który działa w Polsce od 1997 roku, mierzy widownię na panelu 2 tys. gospodarstw domowych, mającym reprezentować nasz kraj w pigułce pod względem np. stuleciu czy miejsca zamieszkania. Panel obejmuje mieszkania i budynki z różnym rodzajem odbioru sygnału TV (naziemny, kablowy i satelitarny). Instalowane są w nich specjalne mierniki, an ich mieszkańcy dzięki pilocie odnotowywać mają, gdy oglądają telewizję.

Z kolei tzw. pomiar MOR realizowany jest na dekoderach mieszczących się w 180 tys. gospodarstwach domowych jednego operatora kablowego, czyli Netii. W przeciwieństwie do Nielsena, MOR nie zawiera w ogóle widzów tv naziemnej czy platform satelitarnych. W pomiarze tym odrzucić ma informacji o tym, ile osób ogląda tv w konkretnym mieszkaniu (wiemy tylko, że włączony wydaje się być odbiornik), brak też charakterystyki społeczno-demograficznej ich mieszkańców.

Oczywiście fakt, że w jakimś domu włączony wydaje się być telewizor, nie oznacza, iż wszyscy mieszkańcy oglądają telewizję. Nie wydaje się być to w przeciętny sposób mierzone w modelu MOR, chociaż TVP w styczniu br. przekonywała, hdy można wyliczyć faktyczną cyfrę widzów przy wykorzystaniu inżynierii big data.

Zapytaliśmy Jacka Kurskiego czy rezultaty oglądalności - według MOR - mogą być wobec tego zawyżone. Prezes TVP kolejny raz stwierdził, że eksperyment ten bazuje na prawdziwym sygnale zwrotnym z dekoderów widzów, a nie na danych z pomiaru obejmującego - jego zdaniem a mianowicie tylko wielkie miasta jak i również ich okolice.

- Największym dowodem na wówczas jest, że Nielsen nie chciał pokazać nam szyfrów pocztowych panelistów, co obok zachowaniu anonimowości, dawałoby nam możliwość poznania rozmieszczenia geograficznego panelu - dodał później w rozmowie z Business Insider Polska.

KRRiT szykuje nowy pomiar widowni

Jacek Kurski podczas konferencji mówił, że poinformuje organy korporacyjne spółki o tym, iż TVP traci na "niesprawiedliwiej wycenie reklam ze względu na panujący dyktat monopolisty". Telewizja ma umowę wraz z Nielsenem do 2019 roku.

Prezes TVP mierzy na nowy pomiar oglądalności, nad którym pracuje obecnie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Miałby on objąć co najmniej 10 tys. gospodarstw domowych, poza oglądalnością mierzyć też słuchalność radia, a samo badanie miałoby być finansowane z pieniędzy pochodzących z budżetu regulatora.



Aktualności

ile osób zgłosiło się na temat wcześniejszą emeryturę? Rafalska tłumaczy

Ile osób zgłosiło się na temat wcześniejszą emeryturę? Rafalska tłumaczy

Są najświeższe dane o efektach reformy emerytalnej Pis. Minister Rodziny, pracy i polityki społecznej Elżbieta Rafalska powiedziała, że złożono ok. 230 tys. wniosków emerytalnych, ale frakcja z tych osób od momentu…...

ile Europa płaci za gaz? Zachód taniej, Wschód drożej  Informacje

Ile Europa płaci za gaz? Zachód taniej, Wschód drożej Informacje

Wielka inwestycja Gazpromu. Rozpoczęto układanie rurek na rosyjskich wodach Spór wokół Nord Stream 2. Media: Gazprom grozi Danii pozwem Pieniądze dla rosyjskiego giganta przejmą komornicy. Wydaje się być decyzja sądu Odtajniono…...

hyperloop w Polsce

Hyperloop w Polsce

Inżynierowie z Politechniki Warszawskiej i Wrocławskiej, czyli zespół Hyper Poland, zaprojektowali kapsułę Hyperloopa, która posiada poruszać się z szybkością 450 km/h. Teraz działają nad pierwszym polskim prototypem nowego środka transportu…...

hSBC: Eksporterzy oczekują wzrostu obrotów  Ze świata

HSBC: Eksporterzy oczekują wzrostu obrotów Ze świata

78 procent rodzimych eksporterów i importerów wypatruje wzrostu obrotów w 2018 roku - wynika spośród raportu banku HSBC. Co do optymizmu znaleźliśmy się w pierwszej dziesiątce wśród każdego ankietowanych…...

hollande nie wycofa się spośród reformy prawa pracy we Francji  Ze świata

Hollande nie wycofa się spośród reformy prawa pracy we Francji Ze świata

Posiadłość z XIX wieku za 56 złotych. Para zdecydowała się na nietypową sprzedaż Niezwykła przemiana bloków z obszernej płyty. Mieszkania jak wyrafinowane apartamenty Podjechali furgonetką jak i również wyrwali drzwi. Wyjątkowa…...

hakerzy atakują klientów mBanku

Hakerzy atakują klientów mBanku

"Ostrzegamy przed rozsyłanymi obłudnymi wiadomościami e-mail, mającymi na celu wyłudzenie poufnych identyfikatorów i haseł do bankowości elektronicznej" - głosi przekaz na stronie internetowej mBanku. Jak informuje bank, po wiadomościach, które rozsyłają…...