GDDKiA zerwała umowę na budowę metrów. in. autostrady A4 sposród firmą Radko

GDDKiA zerwała umowę na budowę metrów. in. autostrady A4 sposród firmą Radko
27 lipca, 2020
Category: inne

# dochodzi m. in. komentarz przedsiebiorstwa Radko #

29. 05. Rzeszów (PAP) a mianowicie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała o zerwaniu umowy na budowę odcinka autostrady A4 jak i równiez drogi ekspresowej S19 wraz z firmą Radko – poinformowała PAP we wtorek rzeczniczka GDDKiA przy Rzeszowie Joanna Rarus. Zarząd firmy Radko twierdzi, że jest zdziwiony tą decyzją.

Konsorcjum przedsiebiorstw ze spółką Radko jak liderem budowało – zbytnio ponad 441 mln zł – ośmiokilometrowy odcinek tak zwanym. północnej obwodnicy Rzeszowa. Przy jej skład wchodzi wydzial autostrady A4 od węzła Rzeszów centralny do węzła Rzeszów zachód i fragment drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów zachód az do węzła Świlcza.

Partnerami Radko w naszej inwestycji były firmy Highway Wschodnia oraz Punj Lloyd Ltd wraz z Indii. Umowę z GDDKiA konsorcjum podpisało w kwietniu 2010 r.

Jak podkreśliła rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA, powodem odstąpienia od momentu umowy był brak płynności finansowej, jakie mozliwosci wiązało się także wraz z zajęciami komorniczymi i zgłoszonym wnioskiem na temat upadłość spólki Radko.

„W ciągu 23 miesięcy trwania kontraktu wykonawca zrealizował zaledwie 49 proc. zakresu finansowego umowy, podczas gdy czas odbywania sie kontraktu był pierwotnie określony na 18 miesięcy. Wyraz ten, przedłużony w wyniku uznanych roszczeń twórcy, minął jedenascie lutego 2012 r. ” – zaznaczyła Rarus.

Rzeczniczka dodała, że decyzja w ten sposób, w który sposób zostanie wybrany oryginalny wykonawca, podjęta zostanie po uprawomocnieniu się odstąpienia od czasu umowy a mianowicie czyli po 14 dniach.

„Rozpatrujemy możliwość udzielania zamówienia uzupełniającego dzieki dokończenie budowy tego odcinka autostrady A4 w trybie art. 67 ust. 1 pkt 6 Prawo Zamówień Publicznych wykonawcom realizującym budowę sąsiednich odcinków naszej trasy. Zaś na dokończenie budowy drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów zachód do węzła Świlcza zostanie wszczęte odrębne postępowanie bedac przetargu nieograniczonego lub ograniczonego” – zaznaczyła Rarus.

GDDKiA chce, zeby odcinek budowany przez Radko był przejezdny przed zimą 2012/2013, ponieważ sąsiednie odcinki A4 będą już wówczas gotowe.

Jakim sposobem poinformował PAP Michał Żmudka z Radko, zarząd przedsiebiorstwa jest zaskoczony decyzją GDDKiA. „Przekreśla kobieta na sporo miesięcy możliwość dokończenia tegoz ważnego odcinka autostrady A4. Oznacza też poważne kłopoty finansowe, natomiast być może również upadłość dla dziesiatek firm podwykonawczych i dostawców. Firmy owe (… ) nie mogą liczyć w wypłatę należności” – dodał.

Podkreślił, że firma podejmie „stanowcze kroki prawne mające na celu obronę interesu firm zaangażowanych w przedmiotowy kontrakt”.

Według zarządu Radko decyzja jest tym bardziej niezrozumiała, iż zapadła jeszcze poprzednio rozstrzygnięciem za posrednictwem ministra przewozu roszczeń związanych z opóźnieniami w adaptacji inwestycji, które były wywolane warunkami atmosferycznymi. Chodzi m. in. na temat szkody wyrządzone na placu budowy poprzez powódź.

Po komunikacie przesłanym PAP zarząd Radko przypomniał, że proponował GDDKiA tak zwanym. umowę podwykonawczą, czyli dopuszczenie do wykonania kontraktu podwykonawców, co zwiększyłoby tempo robót. Jednak – jak powiedziała Rarus – umowa zawierała błędy formalne i została odrzucona.

Dane o kłopotach firmy Radko pojawiały się w srodowiskach od paru tygodni. Przy połowie maja do sądu w Krakowie trafił wniosek o upadłość spółki. Złożył go jeden z wierzycieli Radko, który domaga się zapłaty nieomal 800 tys. zł. W serwisie internetowej Radko jest umieszczone oświadczenie przy tej sprawie. Można tutaj przeczytać, że „przedmiotowy wniosek został złożony przez firmę niezwiązaną wraz z podstawową działalności firmy”. „Prawnicy spółki Radko podjęli wlasciwe kroki w celu oddalenia owego wniosku” a mianowicie czytamy w komunikacie. (PAP)

huk/ amac/ gma/

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy