Embraer - strategia, samoloty E2, fuzja z Boeingiem

Embraer to brazylijski producent samolotów z tradycją liczącą blisko 50 czasów. W jego ofercie próżno szukać dużych pasażerskich odrzutowców. Są w niej przede wszystkim małe samoloty do obsługi połączeń regionalnych i business jety. Taka decyzja wypływa z filozofii Embraera i strategii ekonomicznej, którą samodzielnie producent nazywa złotą regułą.

Opisuje ją Paul Clark jako jedno spośród case studies w księdze „Buying the Big Jets. Fleet Planning for Airlines”, nazywając filozofią „małe wydaje się być piękne”. W segmencie maszyn latającyh liczących od 70 do 130 miejsc Embraer wydaje się światowym liderem. W globalnej branży producentów samolotów frapuje trzecie miejsce.

Filozofia Embraera

„W branży, w której wzrost jest zarówno potężny, jak i stały, kusząca jest wiara, że większe samoloty są drogą osiągnięcia do celu. Linie lotnicze przyzwyczaiły się do idei, że większy statek powietrzny wówczas mniejsze jednostkowe koszty operacji. To jednak krok wstecz, ponieważ samoloty o niższej liczbie miejsc mają mniejsze bezwzględne koszty eksploatacji i mogą przekonać do siebie większą wydajnością”.

Clark przypomina, że jako najlepszą liczbę miejsc w samolocie do obsługi połączeń regionalnych Embraer początkowo promował strategię „70-110”. „Większe samoloty operujące w niniejszym segmencie mogłyby nie generować wystarczających przychodów, by pokryć koszty, niższe zaś mogą spowodować, że część popytu na danej trasie trafi w łapy konkurentów” - czytamy.

Później koncepcja ewoluowała do odwiedzenia modelu „70-130”. Producent określą ją dziś mianem złotej reguły. Clark przytacza po książce analizy danych Embraera, porównujące zyskowność samolotu o 110 i 170 fotelach. „Pokazują one 30-procentową przewagę dla mniejszego samolotu, dysponującego 110 miejscami w porównaniu do maszyny o 170 fotelach”. Według tej analizy w przypadku mniejszego samolotu zysk w przeliczeniu dzięki jedno miejsce wyższy jest o 53 proc.

Foto: Routledge

Czy mały samolot może więcej?

Bartosz Czajka, menedżer branży lotniczej, zwraca uwagę, że wiele zależy od metodologii obliczeń, której to w case study nie zaakceptować wyjaśniono. Jego zdaniem zysk w przeliczeniu na taboret w ściśle określonych warunkach w mniejszym samolocie być może być rzeczywiście wyższy - choćby na połączeniach tradycyjnych przewoźników do hubów na temat relatywnie ograniczonym popycie zjednoczeń bezpośrednich.

- Efektywne połączenie z hubem wymaga dwóch połączeń dziennie, chociaż z punktu widzenia obrotu biznesowego. W wielu przykładach samolot Boeing lub Airbus nie zapewni odpowiedniego pułapu zysku, bo nie istnieje potencjału pasażerów i przychodów w minimum dwa połączenia na dzień. Jednak koszt jednostkowy Airbusa i Boeinga w standardowej konfiguracji będzie zawsze niższy - podkreśla.

Zobacz też: Embraer 1000E, to znaczy prywatny odrzutowiec za 83 mln dol. inspirowany złotymi latami Hollywood

Zauważa też, że tanie samoloty odrzucić kupują małych samolotów, bo w ich modelu biznesowym mogą na danej drodze latać z zyskiem przy jednym spotkaniu lub dwa razy w tygodniu. Im mniejszy samolot nie jest potrzebny.

- Embraer nie docenia elastyczności, jaką daje liniom lotniczym myśl rodziny samolotów A319/320/321 lub B737-700/800/900. Mniejsze samoloty jak na przykład A319 mają porównywalne parametry operacyjne przy większym zasięgu, tę samą obsługę załóg i obsługę techniczną. Mają możliwość zatem bez problemu podmienić większe podtypy, gdy zjawiają się jakiekolwiek problemy operacyjne, np. usterki i braki w dostępności pilotów - dodaje.

Foto: Wikimedia Commons/CC BY 2. pięć YC-95 - jeden z trzech prototypów pierwszego samolotu produkowanego później przez Embraera pod nazwą EMB 110 Bandeirante od 1972 roku kalendarzowego. Zabierał na pokład 21 pasażerów. Do 1990 r. wyprodukowano ponad 500 egzemplarzy

E2 - nowa bliscy samolotów Embraera

Jaka przyszłość oczekuje samoloty Embraera? Czajka zwraca uwagę, że w krajach takich jak Indie przewoźnicy niskokosztowi zamiast Embraerów często wybierają ATR-y i Bombardiery Q400. Z kolei wiodący producenci w ostatnich latach prześcigają się w wyścigu na wzrost osiągów, zasięgu, przy równoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa, także w samolotach mieszczących 100-150 pasażerów. Bombardier wypuścił na rynek CS100 (od 108 do 133 foteli), w rodzinie Airbusa pojawił się A319neo (140 miejsc w standardowej konfiguracji), swój pierwszy lot ma za sobą też Boeing 737 MAX 7 (standardowo 138 foteli).

Embraer nie chce zostać w tyle i w 2013 roku zaprezentował nową generację - E2, która ma być następcą E-Jetów jak i również, jak nazywa ją fabrykant, „łowcą zysków”. Samolot E175-E2 ma zabierać na pokład od 80 do 85 pasażerów w zależności od momentu konfiguracji E190-E2 od 97 do 114, E195-E2 od czasu 120 do 146 pasażerów. Zasięg samolotów to a mianowicie w zależności od typu - od 4, 7 tys. km do 5, 3 tys. km. Tymczasem zasięg A319neo to 6, 95 tys. km, CS100 - 5, 74 tys. km, B737 MAX siedmiu - 7, 13 tys. km.

- Perspektywy wzrostu sprzedaży E2 bez wątpienia są, ale w mojej ocenie dopiero za parę lat, gdy obecna prokreacja E-Jet się zestarzeje. Zdaje się, że produkcję świeżej generacji E2 już 10 lat po rozpoczęciu produkowaniu pierwszej generacji „wymusiła"  konkurencja CSeries i w mniejszym stopniu japońskiego MRJ, ale uchwałę o uruchomieniu nowego samolotu podjęto prawdopodobnie zbyt wcześnie - dodaje Czajka.

Foto: Embraer / towary prasowe Rodzina samolotów E2

Fuzja z Boeingiem szansą dla Embraera

Boeing i Embraer od grudnia ub. roku prowadzą rozmowy na rzecz połączenia obu firm. Według Bartosza Czajki fuzja wraz z Boeingiem to szansa przede wszystkim dla Embraera. - Brazylijczycy „sprzedają" Boeingowi swoich inżynierów i obsługę kontrahenta wysokiej jakości - sam samolot E2 chyba odrzucić jest tak interesujący dla Boeinga - uważa.

- Próba przejęcia Embraera przez Boeinga i przejęcie programu CSeries przez Airbusa pokazują, że producenci wielkich samolotów doceniają znaczenie niszy odrzutowców regionalnych. Popyt w nie spada w okresach dobrej koniunktury, bo przewoźnicy mogą wtedy zapełnić większe samoloty - komentuje Dominik Sipiński, analityk lotniczy ch-aviation i Polityki Insight.

- Większym zainteresowaniem odrzutowce regionalne radują się też w tym miejscu, gdzie odległości między lotniskami są większe, an ilość tras o niskim popycie duża, czyli np. w Australii i USA a mianowicie dodaje.

Foto: markets. businessinsider. com Kurs akcji Embraera (ERJ) w czasach 2011-2018 (dol. )



Aktualności

grafen. Polska metoda produkcji wraz z patentem w USA i UE  Surowce

Grafen. Polska metoda produkcji wraz z patentem w USA i UE Surowce

Metoda wytwarzania grafenu opracowana na Politechnice Łódzkiej uzyskała ochronę patentową w AMERYCE i Unii Europejskiej. Grafen produkowany przez Advanced Graphene Products - spośród osiągalnych w branży - najbardziej przypomina ten wzorcowy…...

gospodarcze konsekwencje brexitu  Wraz z świata

Gospodarcze konsekwencje brexitu Wraz z świata

Gospodarka hamuje, inwestycje spadają, a wielkie firmy przestrzegają, że mogą zostać przymuszone do opuszczenia kraju i zabrania nawzajem tysięcy pomieszczeń pracy. Od referendum, po którym Brytyjczycy zagłosowali za wyjściem Zjednoczonego Królestwa…...

google Pixel 2. Premiera iphoneów  Tech

Google Pixel 2. Premiera iphoneów Tech

Dwa tygodnie po premierach smartfonów od czasu Apple, Google zaprezentował przy środę dwa nowe wzory telefonów: Google Pixel dwóch i Google Pixel XL 2. Ceny smartfonów w zalezności od wersji…...

google - debiut na amerykańskiej giełdzie. Ile teraz kosztują akcje

Google - debiut na amerykańskiej giełdzie. Ile teraz kosztują akcje

Google wszedł na amerykańską giełdą 12 latek temu, 19 sierpnia 2004 roku. Osoby, które kupiły akcje firmy w czasach debiutu i trzymały gryzie do tej pory nabyły krocie. Kurs akcji Google’a…...

godziny otwarcia sklepów w Wigilię, Sylwestra  Lidl, Biedronka, Tesco

Godziny otwarcia sklepów w Wigilię, Sylwestra Lidl, Biedronka, Tesco

Wigilia i Sylwester od lat istnieją dniami, w które zazwyczaj sieci handlowe skracają pory działania swoich sklepów. Jednak w związku z zamysłem o ograniczeniu handlu przy niedziele i święta, wówczas może…...

getin Noble Bank i Credit Agricole zmienią praktyki względem frankowiczów

Getin Noble Bank i Credit Agricole zmienią praktyki względem frankowiczów

Raty kredytów mieszkaniowych frankowych mogą wzrosnąć do odwiedzenia rekordowego poziomu Złe wieści dla frankowiczów. Oprocentowanie najwyższe od czterech lat Coraz mniej kredytów we frankach Prawie trzy lata wyjąwszy ustawy w sprawie…...