Engelhardt: kolej w Polsce funkcjonuje źle

27 lipca, 2020
Category: rózne

Nalezy powiedzieć, że kolej w Polsce rzeczywiście postepuje źle – ocenił w poniedziałek wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt w czasie debaty na temat. rynku kolejowego. Według wiceministra, przyczyną owego stanu wydaje sie byc niedoinwestowanie krajowej kolei.

Debatę zorganizował Urząd Gwarancji Konkurencji i Konsumentów. UOKiK pod koniec sierpnia opublikował raport „Kierunki rozwoju konkurencji i ochrony konsumentów na rynkach przewozów kolejowych w Polsce”. Zaprezentował tutaj podstawowe klopoty transportu kolejowego oraz swoje rekomendacje, jak można ów stan poprawić.

Prezes Urzędu Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel powtórzyła po piątek propozycje UOKiK. Wymieniła potrzebę wydzielenia zarządzającej infrastrukturą kolejową spółki PKP Polskie Linie Kolejowe ze struktur Grupy PKP, zmianę rodzaju naliczania jak i równiez zatwierdzania stawek, jakie przewoźnicy płacą za dostęp az do torów oraz propozycję wzmocnienia administracyjnego jak i równiez kompetencyjnego regulującego rynek Urzędu Transportu Kolejowego. „Wiemy, że nie ma czarodziejskiej różdżki, która rozwiązuje problemy, ale uzywane przez nas propozycje są zdroworozsądkowe” – powiedziała prezes.

Wiceminister przyznał, że kolej nie postepuje, jak powinna, ale nalezy zwrócić uwagę, dlaczego faktycznie się historia. „Przekaz ten, że kolumna funkcjonuje źle, ponieważ kolejarze nie umieją zarządzać, badz Grupa PKP jest źle zarządzana, albo jest niebycze ministerstwo infrastruktury, które guzik nie umie zrobić, wydaje sie przekazem fałszywym, uproszczonym, chociaż dobrze sprzedawalnym” – powiedział Engelhardt.

Wyjaśnił, że przez ostatnie 20 lat nieduzo inwestowano po transport kolejowy. „Taka jest prozaiczna podstawa, dlaczego postac jest dzisiaj, jaki jest” – dodał. Zdaniem wiceministra, nieuprawnione wydaje sie byc porównywanie postaci polskiej transportu z kolejami niemieckimi lub francuskimi, ponieważ w ludzi krajach nakłady inwestycyjne są wielokrotnie wyższe. „Jeżeli dysponujemy mówić na temat jakichś porównaniach polskiego sytemu kolejowego sluzace do innego sytemu (… ) to porównujmy to, jak jest porównywalne” – powiedział.

Jego zdaniem inną przyczyną obecnego stanu wydaje sie byc reforma PKP z 2000 r., faktycznie której podzielono przedsiębiorstwo na wiele mniejszych spółek. Według Engelhardta tuz przy realizacji reformy popełniono „fundamentalne błędy, które mszczą się do dzisiaj”. Na przykład kosztami jej przeprowadzenia obarczono wyłącznie kolej.

Wiceminister, odnosząc się do raportu UOKiK, powiedział, że resort infrastruktury pracuje nad wszystkimi klopotami w nim zawartymi. „Już dwanascie miesiecy czasu jak mamy opracowany w naszym resorcie program działań dla naszego transportu kolejowego do 2015 r., który zmienić dzierzy obowiązującą strategię dla przewozu kolejowego”. Dodał, że oprogramowanie ten odnosi się az do wszystkich problemów wskazanych poprzez UOKiK.

Wyjaśnił, że trwają już czynnosci nad wydzieleniem spółki PKP PLK ze struktury Grupy PKP. Dzierzy to umożliwić uchwalona w maju przez Sejm nowelizacja ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji jak i równiez prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Lokalne Koleje Państwowe. Zakłada pani, że Skarb Państwa będzie kupował od momentu PKP S. A. akcje˙PKP PLK zbytnio pieniądze z˙Funduszu Kolejowego, zasilanego tzw. opłatą paliwową, to znaczy rodzajem podatku od paliw. W ów sposób zarządzająca polską siecią torów spółka zostanie uniezależniona od Ekipy PKP, a PKP S. A. uzyska środki dzieki spłatę zadłużenia. Potrwa to jednak pare lat.

Opowiedział się także za zwiększeniem uprawnień Urzędu Transportu Kolejowego. Zastrzegł jednakze, że ów pomysł może napotkać trudności w adaptacji, ponieważ wówczas trzeba aby zwiększyć budżet UTK jak i równiez zatrudnić nowych specjalistów, a na to może nie być budżetowych pieniędzy. (PAP)

her/ je/ mow/

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy