Dzieki Ukrainie skończyła się etylina

Dzieki Ukrainie skończyła się etylina
27 lipca, 2020
Category: gospodarka

W ukraińskich magazynach naftowych skończyła się benzyna niskooktanowa. Zdaniem ekspertów grozi to zakłóceniem operowania transportu krajowego, pogorszeniem wyników gospodarczych i masowym rozczarowaniem społecznym.

Według ukraińskiego Srodku Naukowo-Technicznego Psyche, w magazynach naftowych ukraińskich traderów skończyła się etylina niskooktanowa A-76 i A-80. Udział pojazdów napędzanych tym rodzajem powietrza wynosi obecnie 54 proc. całego ukraińskiego transportu (są to metrów. in. pojazdy ciężarowe, przewóz miejski, wojskowy, kolejowy, sprawnosc rolnicza, a także stare samochody produkcji krajowej). Wstrzymanie produkcji i dostaw ludzi benzyn nastąpiło po 1 lipca br., kiedy zmieniono dotychczasowe standardy jakości bezolowiówki.

Na początku sierpnia br. gabinet ministrów Ukrainy przyjął dokument _ Regulacje fachowe _ określający normy powietrza dopuszczonego do produkcji jak i równiez importu w niniejszym kraju. Dokument ma wejść w życie w lutym 2014 roku, przedłużając skutkiem tego możliwość wykorzystania paliwa niskooktanowego. Zgodnie z zanim do 2015 roku wszystkie rodzaje powietrza powinny odpowiadać normie Euro-3. Od 2016 roku obowiązkowym minimum dla benzyn i diesla będzie norma Euro-4, zaś od czasu 2018 a mianowicie Euro-5.

Przy opinii Siergieja Sapiegina funkcjonuje duże prawdopodobieństwo, że oprócz benzyny niskooktanowej na Ukrainie może zabraknąć też diesla.

_ a mianowicie Nowe regulacje techniczne nie weszły wciaz w życie. To budzi niepokój, bowiem może nastąpić sytuacja patowa. Analogiczna az do tej, która ma polozenie z benzyną o normie Euro-2 i Euro-3. Po sierpniu br. minister energetyki i przemysłu węglowego Eduard Stawycki oficjalnie zapewniał o przyjęciu dostosowywania. Jednocześnie podwójnie pojawiały się rozporządzenia dopracowania tego dokumentu. Minęły ponad dwa miesiące, a woli końcowej wciąż nie ma _ – powiedział.

Jego zdaniem, następstwa mogą być skrajnie ujemne. W takiej sytuacji organy piszczalkowe państwowe są ponad obowiązującym prawem. Widać to już w przypadku wykorzystywania benzyny niskooktanowej.

_ a mianowicie W lipcu tego roku kalendarzowego, kiedy normy już nie pozwalały dzieki wykorzystanie tego rodzaju paliwa, Ministerstwo Obrony ogłosiło przetarg dzieki jego nabycie w celu zabezpieczenia działalności resortu _ – podkreśla.

Sapiegin zaznaczył, że funkcjonowanie ukraińskiego transportu może być zakłócone. Ponadto ponizsza sytuacja może negatywnie wpłynąć na efekty gospodarcze panstwie i wywołać masowe rozzalenie społeczne.

Odrebnego zdania wydaje sie ekspert ukraińskiego Instytutu Procedury Energetycznych Jurij Korolczuk. W jego ocenie nie należy obawiać się tego, że w ślad za benzyną niskooktanową na Ukrainie zabraknie diesla.

_ – Według mojej zdolnosci rząd rozpatruje wariant przedłużenia obecnych regulacji technicznych dotyczących diesla. Dodatkowo, od woli rządu zależy działalności rafinerii szebelińskiej, która nie ma technologii do produkcji szlachetnej jakości paliw – zaznacza. _

_ – Zgadza się jednakze z naszym, że nieopanowanie zaistniałej kwestii może wywołać przerwy przy funkcjonowaniu pojazdów, w tym państwowych środków przewozu. Jednocześnie nie widzi rozwiązania w zakupie wyższej jakości paliwa. _

– _ Jeśli państwo przejdzie dzieki zakup droższego paliw, natomiast wzrośnie obciążenie budżetu. Już teraz wydaje sie kryzys budżetowy. Takie działanie jeszcze bardziej nadwyrężyło by państwowy portfel _ – daje.

Jurij Korolczuk liczy dzieki wyjaśnienie się sytuacji przed listopadowym szczytem Partnerstwa Wschodniego w Wilnie, na którym planowane jest podpisanie dokumenty urzedowe stowarzyszeniowej między UE natomiast Ukrainą. Jako argument podaje to, że Ukrainie nie potrzebny wydaje sie kolejny problem, który może wywołać krytykę.

Państwowa służba statystyczna Ukrainy podaje, że w okresie od stycznia az do sierpnia owego roku krajowa produkcja bezolowiówki spadła o 44, 12 proc. sluzace do 658 tys. ton przy porównaniu dodatkowo samego okresu 2012 roku. Produkcja diesla spadła na temat 37 proc. i wyniosła 630 tys. ton.

Benzynę o normie Euro-3 produkują m. in. przedsiębiorstwa należące do stajnie Priwat (rafinerie w rejonie nadworniańskim i obwodzie iwano-frankowskim oraz w Drohobyczu). Paliwo o wyższym standardzie przywozone jest wraz z Litwy, Bułgarii, Rumunii jak i równiez Białorusi. Można je kupić m. in. na stacjach Okko, WOG, TNK-BP jak i równiez Łukoil.

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy