„Ars Homo Erotica” w warszawskim Muzeum Panstwowym

27 lipca, 2020
Category: odmienne

*Obraz Caravaggia, faktoria Davida Czernego, kopia Apolla Belwederskiego, dokumenty Jana Matejki, szkice Michaiła Anikuszyna do pomnika Obrońców Leningradu – tak rozmaite dzieła znajdą się w wystawie „Ars Homo Erotica” w warszawskim Muzeum Panstwowym. *

Wernisaż odbędzie się po czwartek.

„To pierwsza ekspozycja w dziejach polskiego muzealnictwa, która przybliża tradycję jak i równiez problemy sztuki homoerotycznej” a mianowicie powiedział kurator wystawy Paweł Leszkiewicz podczas środowej konferencji prasowej. W wystawie wyszuka się 250 prac reprezentujących historię dziel sztuki od antyku do współczesności. Najwięcej eksponatów pochodzi wraz z zbiorów Muzeum Narodowego, ale są też i inne prace; sluzace do udziału w wystawie zaproszono kilkunastu artystów współczesnych metrów. in. Davida Czernego, Stasysa Eidrigeviciusa, Grzegorza Kowalskiego, Katarzynę Kozyrę, Karola Radziszewskiego.

„Tytuł wystawy okresla na związek między sztuką a pożądaniem i miłością do identycznej płci. Wystawa ma przybliżyć problemy wokół aktualnej strategii praw mniejszości seksualnych. Do niej celem wydaje sie byc pokazanie odmiennego spojrzenia na historię kultury europejskiej i kolekcję Muzeum Narodowego po Warszawie” a mianowicie mówił Leszkowicz.

Ekspozycje podzielono na dziewięć działów. „Homoerotyczny klasycyzm” wskazuje klasyczne rzeźby antyczne, których oryginały albo kopie znajdują się po zbiorach MN. Wiele wraz z nich nie istnieje nic wspólnego z homoseksualizmem, jak na przykład antyczne posągi głowy Aleksandra Ogromnego, Apollo Belwederski czy Tańczący Satyr. Znalazły się one na wystawie, ponieważ reprezentują pewien wzorzec piękna męskiego ciała, gwoli niektórych obecny do dziś, o czym świadczą pokazywane w tym samym oddziale prace współczesne nawiązujące wylacznie do klasycznej estetyki, natomiast także szkice Michaiła Anikuszyna do monumentalnego pomnika „Bohaterskim obrońcom Leningradu w latach Wielkiej Walki Ojczyźnianej”.

„Klasycznego” działu ekspozycje dotyczy wiarygodna romantyczna przeszlosc związana sposród „Ars Homo Erotica”. Kurator marzył, aby znalazła się na niej rzeźba „Tyranobójcy” a mianowicie kopia greckiego działa dziel sztuki, na jakie mozliwosci dzień prezentowana w miesjcowych Łazienkach. Przedstawia ona dwie postaci a mianowicie Harmodiusa jak i równiez Aristogeitona, wedle legendy a mianowicie zabójców tyrana Aten Pizystrata z VI wieku p. n. e. Podobno byli kochankami, natomiast tyran usiłował uwieść konkretnego z nich, dokonali więc zamachu wraz z przyczyn wlasnych, ale na rzecz Ateńczyków stali się symbolami wolności i demokracji.

„W Łazienkach istot Harmodiusa jak i równiez Aristogeitona umieszczone są oddzielnie, mimo że te dwa posągi zostały pomyślane jak grupa, dwójka. Marzyłem na temat, żeby w wystawie połączyć rozdzielonych kochanków, niestety, sposród przyczyn formalnych Łazienki nie zaakceptowac wypożyczyły rzeźby” – ubolewa Leszkiewicz. Zdjęcia tych posągów zostały aczkolwiek połączone w wielkim banerze otwierającym wystawę, który zawisł w holu Muzeum Narodowego.

W dziale zatytułowanym „Akt męski” można zobaczyć m. in. prace Jacka Malczewskiego, Jana Matejki, Wincentego Ślendzińskiego, Henryka Redlicha – dominują w tym miejscu klasyczne szkola glówna aktów, które są przy programie ćwiczeń każdej akademii sztuk pięknych. Na wystawie zderzono halasuje z działami sztuki współczesnej, m. in. „Polaroidami czarno-białymi” Katarzyny Kozyry. „Prezentacja dzieł z stylu XIX-wiecznego akademizmu i współczesnych prac podejmujących temat męskiej nagości pozwala zdekonstruować ujemny wizerunek aktu męskiego we współczesnej sztuce polskiej jak i równiez przywrócić jemu znaną przy antyku badz renesansie równoprawną z aktem kobiecym rangę w sztuce” – posiada nadzieję Leszkiewicz.

W kolejnych działach a mianowicie „Pary męskie” i „Ganimedes” kurator zgromadził rzeźby, projekty i fotografie podejmujące tematy mitologiczne dotyczące miłości homoseksualnej takie jak „Zeus i Ganimedes”, „Hiacynt jak i równiez Apollo”, „Achilles i Patrokles”. W lokalu „Imaginarium lesbijskie” dominują operacje z motywami odnoszącymi się do Safony, są też prace m. in. Izabelli Gustowskiej („Miłość”), Haliny Jarząbek („Ania zanim pójściem sluzace do pracy”, „Megi w domu”) a także plakat reklamujący film „Królowa Krystyna” wraz z Gretą Garbo z 1934 roku.

Pewien z najlepszych działów ekspozycje dotyczy przedstawień św. Sebastiana. Zdaniem Leszkiewicza dla artystów chrześcijańskich ten właśnie motyw stanowił czasami jedyną możliwość pokazania męskiej nagości jak i równiez dlatego stał się jednym sposród najważniejszych motywów ikonograficznych związanych z homoseksualizmem. Można tutaj zobaczyć metrów. in. „Męczeństwo św. Sebastiana” Caravaggia, identycznie zatytułowany obraz Giacinto Brandiego, rysunek Morazzonego oraz współczesne interpretacje tego tematu m. in. Wojciecha Fangora, Krzysztofa Junga, Karola Radziszewskiego jak i równiez Statysa Eidrigeviciusa.

Najważniejsza jak i równiez najbardziej eksponowana jest część wystawy zatytułowana „Czas walki”, która przedstawiana będzie w holu Muzeum Narodowego. Zgromadzono tu dzieła sztuki współczesnej nawiązujące do społeczno-politycznych konfliktów wokół norm gejów i lesbijek autorstwa m. in. Edwarda Wittiga, Organizacji LORI, Nata Goldina, Piotra Nathana, Karoliny Breguły. Na ekspozycji znalazł się m. in. fragment dzieła Davida Czernego pt. „Entropia”, pokazanej po styczniu 2009 roku w Brukseli. Praca czeskiego specjalisty przywołująca stereotypy na temat poszczególnych państw UE wzbudziła duzo kontrowersji. Na warszawskiej ekspozycji znajdzie się fragment roboty dotyczący Naszego kraju, pokazujący wizerunki duchownych przy sutannach wznoszących gejowską tęczową flagę.

Wystawa, której wernisaż odbędzie się w czwartek, będzie czynna do piec września. (PAP)

aszw/ abe/ jra/

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy