Raporty kredytowe i wyniki

Raporty kredytowe i wyniki
Author:
16 października 2020
Category: Poprawić Swoją

Dowiedz się, jak uzyskać raport kredytowy, wprowadzić poprawki i nie tylko.

Na tej stronie

  • Infografika: poznaj podstawy raportów kredytowych i wyników
  • Raporty kredytowe
  • Oceny kredytowe
  • Wstrzymanie kredytu
  • Błędy w raporcie kredytowym
  • Negatywne informacje w raporcie kredytowym
  • Raport historii medycznej

Infografika: poznaj podstawy raportów kredytowych i wyników

Dowiedz się, jak uzyskać kopię raportu kredytowego i naprawić wszelkie błędy w nim. Pomoże Ci to poprawić swoją zdolność kredytową.

  • Pokaż opis infografiki

Twój raport kredytowy i ocena mogą wpłynąć na twoją zdolność do uzyskania pożyczki, wynajęcia mieszkania, a nawet zakwalifikowania się do pracy.

Raport kredytowy zawiera historię płatności rachunków, aktualne zadłużenie i inne informacje finansowe. Firmy i pożyczkodawcy używają raportu kredytowego, aby obliczyć Twoją zdolność kredytową – zwykle jest to liczba od 300 do 850.

Im wyższy wynik, tym niższe może być oprocentowanie pożyczki lub karty kredytowej.

Poznaj trzy sposoby na poprawę raportu kredytowego i oceny:

  1. Sprawdź swój raport kredytowy. Otrzymuj co roku bezpłatny raport od Equifax, Experian i TransUnion na oficjalnej stronie AnnualCreditReport.com. Sprawdź, czy nie ma błędów i fałszywych kont.

    Ten raport nie obejmuje Twojej oceny kredytowej.
  2. Naprawić błędy. Napisz do agencji sporządzającej sprawozdania kredytowe i dostawcy informacji (banku, wystawcy karty kredytowej itp.), Szczegółowo opisując wszelkie błędy lub oszustwa. Muszą to zbadać. Zachowaj kopię swojej korespondencji.
  3. Poznaj swoją zdolność kredytową. Sprawdź swój wynik za darmo na wyciągu z karty kredytowej lub na koncie internetowym lub kup go od agencji sporządzającej raporty kredytowe. Płacenie rachunków na czas i zmniejszanie zadłużenia może poprawić Twój wynik.

Dowiedz się więcej na usa.gov/credit-reports.

Raporty kredytowe

Raporty kredytowe zawierają historię płatności rachunków, pożyczki, bieżące zadłużenie i inne informacje finansowe. Pokazują, gdzie pracujesz i mieszkasz oraz czy zostałeś pozwany, aresztowany lub złożony wniosek o ogłoszenie upadłości.

Raporty kredytowe pomagają pożyczkodawcom zdecydować, czy udzielą ci kredytu, czy zatwierdzą pożyczkę. Raporty pomagają również określić, jaką stopę procentową będą naliczać. Pracodawcy, ubezpieczyciele i właściciele wynajmowanych nieruchomości mogą również zapoznać się z Twoim raportem kredytowym. Nie będziesz wiedzieć, jakiego raportu kredytowego użyje wierzyciel lub pracodawca do sprawdzenia Twojego kredytu.

Agencje sporządzające raporty kredytowe (CRA) zbierają i przechowują informacje do raportów kredytowych. Każda agencja CRA zarządza własnymi rekordami i może nie mieć informacji o wszystkich Twoich kontach. Chociaż istnieją różnice między ich raportami, żadna agencja nie jest ważniejsza od innych. A informacje, które ma każda agencja, muszą być dokładne.

Ważne jest, aby regularnie sprawdzać raporty kredytowe, aby upewnić się, że informacje osobiste i finansowe są dokładne. Pomaga również upewnić się, że nikt nie otworzył fałszywych kont w Twoim imieniu. Jeśli znajdziesz błędy w swoim raporcie kredytowym, podejmij kroki, aby je poprawić.

Bezpłatne raporty kredytowe

Na AnnualCreditReport.com masz prawo do bezpłatnego raportu kredytowego od każdej z trzech agencji sporządzających raporty kredytowe (Equifax, Experian i TransUnion) co tydzień do kwietnia 2021 r. Możesz zażądać wszystkich trzech raportów naraz lub zażądać jednego czas. Dowiedz się o innych sytuacjach, w których możesz poprosić o bezpłatny raport kredytowy.

Poproś o bezpłatny raport kredytowy:

Telefonicznie: zadzwoń pod numer 1-877-322-8228. Aby skorzystać z usługi TTY, zadzwoń pod numer 711 i poproś operatora przekaźnika o numer 1-800-821-7232.

Pocztą: wypełnij formularz wniosku o roczny raport kredytowy i wyślij go pocztą na adres:

Usługa żądania rocznego raportu kredytowego

PO Box 105281

Atlanta, GA 30348-5281

Jeśli Twoja prośba o bezpłatny raport kredytowy zostanie odrzucona:

Skontaktuj się bezpośrednio z agencją ratingową, aby spróbować rozwiązać problem. Agencja ratingowa powinna podać powód odrzucenia Twojej prośby i wyjaśnić, co dalej. Często wystarczy podać informacje, których brakowało lub które są nieprawidłowe we wniosku o bezpłatny raport kredytowy.

Oceny kredytowe

Ocena kredytowa to liczba określająca ryzyko kredytowe. Może pomóc wierzycielom określić, czy udzielić Ci kredytu, zdecydować o oferowanych warunkach lub stopie procentowej, którą płacisz. Wysoki wynik może przynieść Ci wiele korzyści. Może ci to ułatwić zaciągnięcie kredytu, wynajęcie mieszkania czy obniżenie stawki ubezpieczenia.

Informacje zawarte w raporcie kredytowym służą do obliczania zdolności kredytowej. Jest oparty na:

Długość historii kredytowej

Wnioski o nowe rachunki kredytowe

Rodzaje rachunków kredytowych (kredyty hipoteczne, kredyty samochodowe, karty kredytowe)

Ważne jest, aby upewnić się, że raport kredytowy jest dokładny, więc Twoja ocena kredytowa może być również. Możesz mieć wiele punktów kredytowych. Nie są obliczane przez te same agencje sporządzające raporty kredytowe, które prowadzą raporty kredytowe. Zamiast tego są tworzone przez różne firmy lub pożyczkodawców, którzy używają własnego systemu oceny zdolności kredytowej.

Twój bezpłatny roczny raport kredytowy nie obejmuje Twojej oceny kredytowej, ale możesz ją uzyskać z kilku źródeł. Firma obsługująca Twoją kartę kredytową może Ci je przekazać za darmo. Można go było również kupić w jednej z trzech głównych agencji informacji kredytowej. Otrzymując swój wynik, często otrzymujesz informacje o tym, jak możesz go poprawić.

Wstrzymanie kredytu

Zamrożenie kredytu umożliwia ograniczenie dostępu do raportu kredytowego. Jest to ważne po naruszeniu danych lub kradzieży tożsamości, gdy ktoś może wykorzystać Twoje dane osobowe, aby ubiegać się o nowe konta kredytowe. Większość wierzycieli sprawdza Twój raport kredytowy przed otwarciem nowego konta. Ale jeśli zamroziłeś swój raport kredytowy, wierzyciele nie mają do niego dostępu i prawdopodobnie nie zatwierdzą fałszywych wniosków.

Masz prawo bezpłatnie zawiesić lub cofnąć wstrzymanie kredytu. Możesz zablokować swoje własne akta kredytowe oraz pliki swoich dzieci w wieku 16 lat lub młodszych.

Zamrożenie kredytu

Skontaktuj się z każdą agencją kredytową, aby zablokować raport kredytowy. Każda agencja przyjmuje prośby o zamrożenie online, telefonicznie lub pocztą.

Experian

Online: Experian Freeze Center

Telefon: 1-888-397-3742 Mailem

, napisz na adres :

Experian Security Freeze

PO Box 9554

Allen, TX 75013

Equifax

Online: Equifax Credit Report Services

Telefon: 1-800-685-1111 Mailem

, napisz na adres :

Equifax Information Services LLC

PO Box 105788

Atlanta, GA 30348-5788

TransUnion

Online: Zawieszenie kredytu TransUnion

Telefon: 1-888-909-8872 Pocztą

, napisz na adres :

TransUnion LLC

PO Box 2000

Chester, PA 19016

Innovis

Online: Innovis Freeze Options

Telefon: 1-800-540-2505 Mailem

, napisz na adres :

Innovis Consumer Assistance

PO Box 26

Pittsburgh, PA 15230-0026

Twoje zamrożenie kredytu zacznie obowiązywać następnego dnia roboczego, jeśli umieścisz je online lub telefonicznie. Jeżeli zamrożenie dokonasz pocztą, nastąpi to po trzech dniach roboczych od otrzymania wniosku przez agencję kredytową. Zamrożenie kredytu nie wygasa. Dopóki nie cofniesz zamrożenia kredytu, pozostanie ono w mocy.

Zwolnij wstrzymanie kredytu

Jeśli chcesz, aby pożyczkodawcy i inne firmy mogły ponownie uzyskać dostęp do Twoich plików kredytowych, musisz trwale lub tymczasowo znieść zamrożenie kredytu. Skontaktuj się z każdą agencją kredytową. Niektóre wymagają użycia kodu PIN lub hasła, aby znieść zamrożenie kredytu. Możesz cofać zamrożenie kredytu tak często, jak potrzebujesz, bez kar.

Zgłoszenie prośby o windę zacznie obowiązywać, jeśli złożysz ją online lub telefonicznie. Jeśli zamówisz windę pocztą, może to zająć trzy dni robocze.

Błędy w raporcie kredytowym

Jeśli znajdziesz błędy w swoim raporcie kredytowym, napisz list kwestionujący błąd i dołącz wszelkie dokumenty uzupełniające. Następnie wyślij go na adres:

Agencja informacji kredytowej (Equifax, Experian lub TransUnion)

Dostawca informacji, który przekazał niedokładne informacje agencji informacji kredytowej. Dostawcy ci obejmują banki i firmy obsługujące karty kredytowe.

Agencja raportująca kredyt (CRA) i dostawca informacji są odpowiedzialni za poprawienie raportu kredytowego. Obejmuje to wszelkie nieścisłości lub niekompletne informacje. Odpowiedzialność za naprawienie wszelkich błędów podlega ustawie o rzetelnej sprawozdawczości kredytowej.

Jeśli Twój pisemny spór nie spowoduje naprawienia błędu, możesz złożyć skargę do Biura Ochrony Finansów Konsumentów (CFPB).

Negatywne informacje w raporcie kredytowym

Negatywne informacje w raporcie kredytowym mogą obejmować publiczne rejestry – zastawy podatkowe, orzeczenia, bankructwa – które zapewniają wgląd w Twój stan finansowy i zobowiązania. Firma sporządzająca sprawozdania kredytowe generalnie może zgłaszać większość negatywnych informacji przez siedem lat.

Informacje o pozwie lub orzeczeniu przeciwko tobie można zgłaszać przez siedem lat lub do upływu terminu przedawnienia, w zależności od tego, który z tych okresów jest dłuższy. Bankructwa mogą być przechowywane w Twoim raporcie przez okres do 10 lat, a niezapłacone zastawy podatkowe przez 15 lat.

Naprawianie błędów w raporcie kredytowym

Każdy, kto odmawia kredytu, mieszkania, ubezpieczenia lub pracy z powodu raportu kredytowego, musi podać nazwę, adres i numer telefonu agencji informacji kredytowej (CRA), która dostarczyła raport. Zgodnie z ustawą Fair Credit Reporting Act (FCRA) masz prawo zażądać bezpłatnego raportu w ciągu 60 dni, jeśli firma odmówi Ci kredytu na podstawie raportu.

Możesz naprawić raport kredytowy, jeśli zawiera on niedokładne lub niekompletne informacje:

  • Skontaktuj się zarówno z agencją kredytową, jak i firmą, która dostarczyła informacje agencji ratingowej.
  • Poinformuj agencję ratingową na piśmie, jakie informacje uważasz za niedokładne. Zachowaj kopię całej korespondencji.

Niektóre firmy mogą obiecać naprawić lub naprawić kredyt za opłatą z góry, ale nie ma sposobu, aby usunąć negatywne informacje z raportu kredytowego, jeśli są one dokładne.

Złożyć skargę

Jeśli masz problem z raportowaniem kredytowym, możesz złożyć skargę do Consumer Financial Protection Bureau (CFPB).

Raport historii medycznej

Raport o historii choroby to podsumowanie twoich schorzeń. Firmy ubezpieczeniowe korzystają z tych raportów, aby zdecydować, czy zaoferują ubezpieczenie. Masz prawo otrzymać kopię swojego raportu od MIB, firmy, która zarządza i jest właścicielem bazy danych raportów.

Źródła informacji do raportu historii choroby

Jeśli zgłosiłeś chorobę we wniosku ubezpieczeniowym, ubezpieczyciel może chcieć zgłosić to do MIB. Ubezpieczyciel może poinformować MIB o Twoim stanie zdrowia tylko wtedy, gdy wyrazisz na to pisemną zgodę. Jeśli wyrazisz zgodę, stan zostanie uwzględniony w Twoim raporcie o historii choroby.

Twój raport z historii choroby nie zawiera pełnej dokumentacji medycznej. Lekarze, szpitale, apteki i inni pracownicy służby zdrowia nie mogą przekazywać informacji do MIB. Raport nie będzie zawierał każdej diagnozy, badania krwi ani listy twoich leków.

Część informacji pozostaje w Twoim raporcie przez siedem lat. Twój raport może zostać zaktualizowany tylko wtedy, gdy złożysz wniosek o polisę ubezpieczeniową w firmie będącej członkiem MIB i udzielisz jej zgody na zgłoszenie swoich schorzeń do MIB.

Jak ubezpieczyciele wykorzystują raporty historii medycznej

Kiedy ubiegasz się o ubezpieczenie, ubezpieczyciel może poprosić o pozwolenie na przejrzenie twojego raportu o historii choroby. Firma ubezpieczeniowa może uzyskać dostęp do Twojego zgłoszenia tylko wtedy, gdy udzielisz jej pozwolenia. Raport zawiera informacje zawarte we wcześniejszych wnioskach o ubezpieczenie. Ubezpieczyciele czytają te raporty przed zatwierdzeniem wniosków o:

  • życie
  • zdrowie
  • długoterminowy
  • krytyczna choroba lub
  • wnioski o ubezpieczenie rentowe.

Poproś o bezpłatny raport historii medycznej

Masz prawo do otrzymania jednej bezpłatnej kopii raportu historii medycznej, zwanej również dokumentacją klienta MIB, każdego roku. Możesz poprosić o kopię dla:

  • Siebie
  • Twoje nieletnie dziecko
  • Ktoś inny jako opiekun prawny
  • Ktoś inny, jako pełnomocnik

Możesz poprosić o raport historii choroby online z MIB lub telefonicznie pod numerem 1-866-692-6901.

Nie każdy ma historię medyczną. Nawet jeśli masz obecnie plan ubezpieczenia, nie otrzymasz raportu, jeśli:

  • Nie składałeś wniosku o ubezpieczenie w ciągu ostatnich siedmiu lat
  • Twoja polisa ubezpieczeniowa obejmuje polisę grupową lub polisę pracodawcy
  • Firma ubezpieczeniowa nie jest członkiem MIB
  • Nie dałeś ubezpieczycielowi pozwolenia na przedłożenie raportów medycznych do MIB

Raporty i oszustwa medyczne

Skorzystaj z raportu historii medycznej, aby wykryć, czy jesteś ofiarą kradzieży tożsamości medycznej. Możesz być ofiarą, jeśli masz zgłoszenie na Twoje nazwisko, ale nie składałeś wniosku o ubezpieczenie od siedmiu lat. Inną oznaką kradzieży medycznej tożsamości jest sytuacja, gdy zgłoszenie obejmuje choroby, których nie masz.

Zgłoś spór

Przejrzyj swoje zgłoszenie, aby upewnić się, że obejmuje tylko schorzenia, które masz. Poproś o ponowne zbadanie sprawy, jeśli zgłoszenie jest nieprawidłowe. Wyślij swój spór na adres [email protected] lub napisz:

Biuro MIB Disclosure

50 Braintree Hill Park, apartament 400

Braintree, MA 02184.

Zgłaszaj nierozwiązane spory do Biura Ochrony Konsumentów.

Masz pytanie?

Zadaj prawdziwej osobie dowolne pytanie związane z rządem za darmo. Otrzymasz odpowiedź lub poinformują, gdzie ją znaleźć.

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy